Home,  Mind,  Uncategorized

De voordelen van voedingsvezels voor je hormonen

IF YOU CHANGE TE WAY YOU LOOK AT THINGS, THE THINGS YOU LOOK AL CHANGE.

Dat voldoende vezels eten belangrijk zijn weten we, En nee dan hebben we het niet over bewerkt brood, rijst of koekjes.
Maar vezels die je in groente, fruit, noten en zaden vindt.

Maar wat zijn voedingsvezels nou precies?
Voedingsvezels zijn stofjes uit planten die in de dunne darm niet kunnen worden verteerd. Of terwijl onverteerbare koolhydraten.

Ze leveren geen energie aan het lichaam omdat voedingsvezels niet worden afgebroken in het spijsverteringskanaal.

Voedingsvezels worden onderverdeeld in 3 soorten vezels:
– Water oplosbare vezels ( dit zit in pectine een stofje in appel )
– Oplosbare vezels ( Dit vindt je in noten en zaden, groente en fruit )
– Onoplosbare vezels ( Dit vindt je in hele volkoren granen, zemelen en wortelen )

Voordelen voedingsvezels:
– De glycemische index valt lager uit.
– Je zit langer vol.
– Je krijgt een betere stoelgang.
– Koolhydraten komen minder snel in het bloed.
– Het voorkomt overgewicht.

En daarom is het zo belangrijk bij PCOS en hormonale disbalans op voldoende vezels te eten.
Je bloedsuiker krijgt minder pieken en dalen en het geeft je een vol gevoel.
Hier door heb je ook minder zin in zoet eten.
Maar een betere stoelgang is ook heel belangrijk voor je hormonen.
Je darmen worden vaak niet voor niets je 2e brein genoemd.


Het lukt mij vaak wel om per dag ongeveer 400 – 500 gram groente en andere vezels te eten.
Vaak verdeel ik het over mijn ontbijt – lunch en avondeten om het me zelf zo makkelijk mogelijk te maken.

Lukt het jou om genoeg vezels binnen te krijgen?
Je mag het altijd hier in een reactie onder plaatsen dat vindt ik leuk!

Liefs Ilana





Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *